lørdag 20. juni 2009

Midtsommerfeiring på Peder Balke senteret

Jeg er medlem i Vestre Toten Husflidslag, og i dag har husflidslaget vært på en kjempekoselig midtsommertur til Peder Balkes Hus på Kapp i Østre Toten.



Peder Balkes Hus holder til på Billerud Gård, som er en gammel embedsgård med røtter tilbake til 1767, og eiere som generalmajor Michael Darre, sorenskriver Christopher Christian Weidemann og oberst Carsten Anker. I Weidemanns tid, i 1833/34 ble også salen dekorert av maleren Peder Balke, og er bakgrunnen for at det ble et Peder Balke-senter på Billerud.


Utenfor Peder Balkes Hus var det laget istand et koselig marked hvor butikkene som holder til i senteret fristet med gode tilbud.

Inne i Peder Balkes Hus finner du kafeen Peder's fristelser. Deilig mat og drikke, så absolutt verd et besøk! Se de flotte emaljeskiltene jeg fant på veggen der inne, slike ønsker jeg meg til kjøkkenveggen min :-)

Her bindes det blomsterkranser til midtsommerfeiringen.


I stabburet er det kunstutstilling med malerier og keramikk hele sommeren.

Ingen kommentarer: